[SAŽETAK ISTRAŽIVANJA] Promjene u kupovnim navikama u trgovačkim lancima
Konzultantska i komunikacijska agencija EQUESTRIS je od 10. do 14. travnja 2020. godine provela istraživanje o promjenama u kupovnim navikama u u trgovačkim lancima na uzorku od 600 ispitanika u dobi od 18 do 60 godina.
S obzirom na rast u online naručivanju namirnica (kategorije Hrane i prehrambenih proizvoda i Raznolike ponude, proizvoda za čišćenje i osobnu higijenu) koji smo vidjeli u prošlom istraživanju online kupovine, u ovom smo se istraživanju usmjerili na promjene u navikama i online i fizičke kupovine namirnica za kućanstvo tijekom epidemije koronavirusa.
Ispitali smo promjene u učestalosti obavljanja male i velike kupovine ili košarice (odnosno kupovine ispod i iznad 200 kn). Također, analizirali smo i razloge prestanka, nastavka ili namjere kupovine u određenim trgovačkim lancima.
Pitali smo koje su mjere koje su poduzeli trgovci bile najvažnije ispitanicima za nastavak kupovine te usporedili potrošnju online i fizičke kupovine namirnica za kućanstvo. Na kraju fokusirali smo se i na razloge za online kupovinu namirnica te koji su kriteriji odabira OPG-a od kojega će naručivati namirnice.
RAZLIKE IZMEĐU MALE I VELIKE KUPOVINE
Prema rezultatima istraživanja ispitanici veliku kupovinu iznad 200 kuna sada obavljaju jednom tjedno. Kod male kupovine ispod 200 kuna češće obavljaju jednom tjedno, a malo rjeđe svakodnevno ili nekoliko puta tjedno.
Također, prema odgovorima ispitanika, Konzum je pokazao veću stabilnost kod velike kupovine iznad 200 Kn i nije bilježio pad korisnika, kao što je to bio slučaj kod Lidla, Kauflanda, Spara/Interspara i Plodina. Što se tiče male kupovine ispod 200 kn svi su trgovački lanci, uključujući i Konzum, bilježili pad korisnika.
Iako postoje razlike i specifičnosti za trgovine obuhvaćene u istraživanju, kao najvažniji elementi za odabir u kojoj trgovini će obavljati malu kupovinu ističu se blizina, dostupnost proizvoda i cijena, dok se za obavljanje velike kupovine ispitanicima ističu blizina, širina asortimana te omjer cijene i kvalitete.
Kao najčešće razloge prestanka kupovine u prijašnjim trgovinama ispitanici navode daljinu trgovine te gužvu u trgovini.
NAJVAŽNIJE MJERE PRILIKOM OBAVLJANJA FIZIČKE KUPOVINE
Ispitali smo koje su poduzete mjere ispitanicima najvažnije za osjećaj sigurnosti prilikom obavljanja fizičke kupovine:
- propisan razmak među osobama koje kupuju (77%)
- mogućnost dezinfekcije ruku (74%)
- regulacija broja kupaca unutar trgovine (71%)
- djelatnici koji koriste zaštitnu opremu (67%)
- unaprijed posebno zapakirani proizvodi (54%)
- zaštitno staklo na blagajnama (42%)
USPOREDBA POTROŠNJE PRILIKOM ONLINE I FIZIČKE TRGOVINE
Podaci također pokazuju da pri usporedbi potrošnje prilikom online kupovine i fizičke kupovine, 37% ispitanika troši više kada fizički obavljaju fizičku kupovinu, dok 29% ispitanika troši više kada obavlja online kupovinu.
Razlozi koje ispitanici navode kao pokretače za odluku na online kupovinu namirnica:
- izbjegavanja gužve (54%)
- jednostavnosti (49%)
- praktičnosti (48%)
- uštede vremena (40%)
MODELI DOSTAVE/PREUZIMANJA NAMIRNICA
Kao model preuzimanja naručenih proizvoda 73% online kupaca koristi Dostavu na vrata, 15% Pick-up (Drive-in) i 11% kombinaciju dostave na vrata i pick-up (drive-in).
NAJUČINKOVITIJE PORUKE POTROŠAČIMA
Komunikacijske poruke koje su potrošači ocijenili kao najučinkovitije za namjeru kupovine (Net Score Purchase Intent):
- Cijene proizvoda nismo povećavali i nemamo namjeru povećavati. (71)
- Za još sigurniju kupnju, svi naši svježi pekarski proizvodi pakiraju se u pojedinačna pakiranja. (69)
- Redovito održavamo higijenu svih kolica i košara za kupnju. (69)
- Pozivamo na suradnju sve domaće proizvođače koji mogu i žele plasirati svoje poljoprivredne proizvode u našoj prodajnoj mreži. (68)
- U svim našim trgovinama postavili smo sredstva za dezinfekciju ruku. (63)
NARUČIVANJE NAMIRNICE OD OPG-A
Prema podacima 30% ispitanika je koristilo naručivanje namirnica od OPG-a.
Kriteriji odabira naručivanja namirnica od OPG-a:
- Kvaliteta proizvoda (78%)
- Cijena proizvoda (54%)
- Dostupnost proizvoda (49%)
- Brzina dostave (26%)
Što su naručivali:
- Svježe povrće (70%)
- Svježe voće (44%)
- Jaja (44%)
- Mliječne proizvode (31%)
Autor: EQUESTRIS Tim
JAVITE NAM SE S POVJERENJEM!