[SAŽETAK ISTRAŽIVANJA] Promjene u kupovnim navikama u trgovačkim lancima

Konzultantska i komunikacijska agencija EQUESTRIS je od 10. do 14. travnja 2020. godine provela istraživanje o promjenama u kupovnim navikama u u trgovačkim lancima na uzorku od 600 ispitanika u dobi od 18 do 60 godina.

S obzirom na rast u online naručivanju namirnica (kategorije Hrane i prehrambenih proizvoda i Raznolike ponude, proizvoda za čišćenje i osobnu higijenu) koji smo vidjeli u prošlom istraživanju online kupovine, u ovom smo se istraživanju usmjerili na promjene u navikama i online i fizičke kupovine namirnica za kućanstvo tijekom epidemije koronavirusa.

Ispitali smo promjene u učestalosti obavljanja male i velike kupovine ili košarice (odnosno kupovine ispod i iznad 200 kn). Također, analizirali smo i razloge prestanka, nastavka ili namjere kupovine u određenim trgovačkim lancima.

Pitali smo koje su mjere koje su poduzeli trgovci bile najvažnije ispitanicima za nastavak kupovine te usporedili potrošnju online i fizičke kupovine namirnica za kućanstvo. Na kraju fokusirali smo se i na razloge za online kupovinu namirnica te koji su kriteriji odabira OPG-a od kojega će naručivati namirnice.

RAZLIKE IZMEĐU MALE I VELIKE KUPOVINE

 Prema rezultatima istraživanja ispitanici veliku kupovinu iznad 200 kuna sada obavljaju jednom tjedno. Kod male kupovine ispod 200 kuna češće obavljaju jednom tjedno, a malo rjeđe svakodnevno ili nekoliko puta tjedno.

Također, prema odgovorima ispitanika, Konzum je pokazao veću stabilnost kod velike kupovine iznad 200 Kn i nije bilježio pad korisnika, kao što je to bio slučaj kod Lidla, Kauflanda, Spara/Interspara i Plodina. Što se tiče male kupovine ispod 200 kn svi su trgovački lanci, uključujući i Konzum, bilježili pad korisnika.

Iako postoje razlike i specifičnosti za trgovine obuhvaćene u istraživanju, kao najvažniji elementi za odabir u kojoj trgovini će obavljati malu kupovinu ističu se blizina, dostupnost proizvoda i cijena, dok se za obavljanje velike kupovine ispitanicima ističu blizina, širina asortimana te omjer cijene i kvalitete.

Kao najčešće razloge prestanka kupovine u prijašnjim trgovinama ispitanici navode daljinu trgovine te gužvu u trgovini.

NAJVAŽNIJE MJERE PRILIKOM OBAVLJANJA FIZIČKE KUPOVINE

 Ispitali smo koje su poduzete mjere ispitanicima najvažnije za osjećaj sigurnosti prilikom obavljanja fizičke kupovine:

  • propisan razmak među osobama koje kupuju (77%)
  • mogućnost dezinfekcije ruku (74%)
  • regulacija broja kupaca unutar trgovine (71%)
  • djelatnici koji koriste zaštitnu opremu (67%)
  • unaprijed posebno zapakirani proizvodi (54%)
  • zaštitno staklo na blagajnama (42%)

USPOREDBA POTROŠNJE PRILIKOM ONLINE I FIZIČKE TRGOVINE

Podaci također pokazuju da pri usporedbi potrošnje prilikom online kupovine i fizičke kupovine, 37% ispitanika troši više kada fizički obavljaju fizičku kupovinu, dok 29% ispitanika troši više kada obavlja online kupovinu.

Razlozi koje ispitanici navode kao pokretače za odluku na online kupovinu namirnica:

  • izbjegavanja gužve (54%)
  • jednostavnosti (49%)
  • praktičnosti (48%)
  • uštede vremena (40%)

MODELI DOSTAVE/PREUZIMANJA NAMIRNICA

Kao model preuzimanja naručenih proizvoda 73% online kupaca koristi Dostavu na vrata, 15% Pick-up (Drive-in) i 11% kombinaciju dostave na vrata i pick-up (drive-in).

NAJUČINKOVITIJE PORUKE POTROŠAČIMA

Komunikacijske poruke koje su potrošači ocijenili kao najučinkovitije za namjeru kupovine (Net Score Purchase Intent):

  • Cijene proizvoda nismo povećavali i nemamo namjeru povećavati. (71)
  • Za još sigurniju kupnju, svi naši svježi pekarski proizvodi pakiraju se u pojedinačna pakiranja. (69)
  • Redovito održavamo higijenu svih kolica i košara za kupnju. (69)
  • Pozivamo na suradnju sve domaće proizvođače koji mogu i žele plasirati svoje poljoprivredne proizvode u našoj prodajnoj mreži. (68)
  • U svim našim trgovinama postavili smo sredstva za dezinfekciju ruku. (63)

NARUČIVANJE NAMIRNICE OD OPG-A

 Prema podacima 30% ispitanika je koristilo naručivanje namirnica od OPG-a.

 Kriteriji odabira naručivanja namirnica od OPG-a:

  • Kvaliteta proizvoda (78%)
  • Cijena proizvoda (54%)
  • Dostupnost proizvoda (49%)
  • Brzina dostave (26%)

Što su naručivali:

  • Svježe povrće (70%)
  • Svježe voće (44%)
  • Jaja (44%)
  • Mliječne proizvode (31%)

Autor: EQUESTRIS Tim