Davanje intervjua

Intervjui su izvrsna prilika za podizanje svijesti javnosti o kvaliteti Vašega rada, poslovanju i uslugama koje pružate, kao i za stvaranje dobrih odnosa s novinarima i medijima. Za intervju, kao i za bilo koji drugi oblik javnog nastupa, potrebna je dobra priprema.

Priprema za susret s novinarom i intervju može se podijeliti u tri faze:

  • Prije intervjua
  • Tijekom intervjua
  • Poslije intervjua

PRIJE INTERVJUA

Upoznajte se s novinarom i publikom koja je u interakciji s medijem za koji dajete intervju. Dobro je pročitati nekoliko članaka ili pogledati priloge na kojima je novinar koji će Vas intervjuirati radio kako biste razumjeli njegov stil.

Uspostavite kontakt prije samog intervjua kako biste saznali kakvu vrstu intervjua možete očekivati: hoće li se odvijati preko telefona, „jedan na jedan“ ili će biti sniman. Raspitajte se jesu li potrebni neki materijali, poput fotografija, koji će se koristiti kao popratni sadržaj u intervjuu. Također, dobro je znati i koliko će intervju vremenski trajati kako Vas zaposlenici, kolege ili partneri ne bi prekinuli tijekom razgovora.

Kako biste bili sigurni da ćete zadržati kontrolu tijekom intervjua, pripremite odgovore na potencijalna pitanja. Na papir zapišite ključne poruke i odgovore koje želite komunicirati. Važno je da znate što želite reći te da zadržite autoritet u temi koja se obrađuje u intervjuu.

Nakon što ste napravili inicijalnu pripremu, provedite desetak minuta prolazeći kroz ključne poruke i odgovarajući na pitanja iz Vašeg plana za intervju. Također možete vježbati gdje gledati tijekom intervjua i kako kontrolirati govor tijela.

TIJEKOM INTERVJUA

Prikladno se odjenite. Profesionalna i poslovna varijanta uvijek su dobar izbor. Ako sudjelujete u televizijskom intervjuu imajte na umu da kamera „ne voli“ uzorke – odjenite jednobojnu odjeću bez uzoraka.

Kada intervju započne zadržite kontrolu. Prenesite Vaše ključne poruke, budite samopouzdani, ali nemojte zaći u aroganciju. Iskoristite pitanja kao prijelaz s jedne poruke na drugu. Nakon postavljenog pitanje zastanite kako biste razmislili te potom smireno i opušteno odgovorite. Tijekom trajanja intervjua pozorno slušajte i gledajte, budite fleksibilni te u svakom trenutku surađujte s novinarom.

Nikada nemojte koristite frazu „bez komentara” –  ona sugerira da izbjegavate odgovoriti na pitanje te se može smatrati zataškavanjem ili potvrdom (netočnih) navoda. Objasnite zašto trenutno ne možete odgovoriti i prijeđite na jednu od svojih ključnih poruka.

Tijekom razgovora koristite standardni jezik kako bi Vas novinar, ali i publika razumjeli. Nemojte pretpostaviti da svi razumiju stručni jezik industrije.

POSLIJE INTERVJUA

Nakon završetka intervjua opustite se, ali nemojte dovesti u pitanje dobro odrađen posao. Pažljivo provjerite je li oprema za snimanje još uvijek uključena i nemojte komentirati intervju niti novinara kada napusti prostoriju, bez obzira na njegov odnos prema Vama tijekom intervjua.

Izrazite zahvalnost na pozivu i suradnji. Kada stignete u ured pošaljite dodatni e-mail zahvale novinaru koji Vas je intervjuirao te iskoristite priliku da pitate trebate li poslati još dodatnih materijala ili fotografija koje ste pripremili.

Nakon objave intervjua u medijima iskoristite priliku i podijelite članak ili video zapis na svojim društvenim mrežama te sa svojim kolegama i suradnicima.

I na kraju, uzmite vremena i analizirajte cijeli intervju. Sada, nakon završetka, na cijeli događaj gledate iz drugačije perspektive i najbolje ćete moći odrediti postoje li stavke koje je potrebno poboljšati za buduće medijske intervjue.

JAVNI NASTUP U KRIZNIM SITUACIJAMA

Kriza je neplanirana situacija koja, ako se ne prepozna i ne spriječi na vrijeme, može uvelike naštetiti Vašem brandu ili poslovanju. Njezin je vijek ograničenog trajanja, ali može ostaviti trajne posljedice. Kvalitetna priprema osigurava ispravnu reakciju na događaj u svim segmentima poslovanja, pa tako i u javnim nastupima u kriznim situacijama.

Kriznu situaciju smatra se pozivom na akciju (eng. „call-to-action“). Kada kriza nastupi važno je znati da se prvo morate baviti samom krizom, a tek onda komunikacijom i utjecajem na medije. No, time se ne umanjuje važnost komunikacije Vašeg poslovanja s medijima, dionicima i korisnicima tijekom krize.

Ističemo osnovni okvir pravila pri komunikaciji s medijima u kriznim situacijama:

  • Prvi iznesite svoju priču
  • Ispričajte ju sami sebi
  • Ispričajte ju u cjelini
  • Provjerite činjenice
  • Dajte nove informacije koliko god često možete
  • Kada nešto ne znate, to i recite
  • Nemojte poricati
  • Budite dostupni

Kod upravljanja u kriznim situacijama prvi trenuci javnog nastupa i prvi dojmovi najvažniji su dio komunikacije s novinarima i medijima. U kriznim situacijama javni nastup ističe se kao najosjetljiviji komunikacijski alat. Takav nastup zahtijeva izrazito iskusnog i dobrog govornika koji je temeljito pripremljen.

U krizi je potrebno komunicirati što brže i što češće. Odgovorite što se, kada i gdje dogodilo, tko je bio uključen ili na koga utječe kriza i, ako možete, odgovorite na pitanje kako ili zašto se nešto dogodilo.

Kako biste učinkovito nastupali u kriznoj situaciji razmotrite sljedeće savjete:

Pripazite što zaista poručujete svojim gestama i neverbalnom komunikacijom dok govorite 

Gledajte se u ogledalo dok pripremate govor, ako će Vam tako biti lakše, imajući na umu svoje prirodne reakcije te budite samouvjereni. Pripazite da su govor Vašeg tijela i Vaša verbalna komunikacija usklađeni.

Zapišite svoje ključne poruke i nemojte se bojati šutnje

Često se u takvim situacijama dogodi da govornik u želji za suzbijanjem neugodne tišine kaže i neke neželjene informacije te tako napravi nehotičnu štetu. Komunicirajte isključivo ono što je ključno te izbjegavajte dijeljenje nepotrebnih informacija.

Zapitajte se koja je ciljna publika pogođena krizom te se obraćajte direktno njima

Kada znate publiku kojoj se obraćate, prilagodite svoj govor i jezik toj određenoj skupini. Ovo je Vaša prilika da ispravite pogrešku i pošaljete pravu poruku onima na koje je kriza utjecala. Pokažite da Vam je stalo i pošaljite emotivnu poruku podrške.

Uvijek imajte na umu:

Kad god je kriza, postoji informacijska praznina. Možete je ispuniti Vi ili će informacije dati netko drugi. Što biste željeli?

Former NY Times reporter and current Wharton Professor Stuart Diamond

Komunicirajte što prije, no imajte na umu da Vaša reakcija mora biti umjerena, promišljena i jasna. Pravovremenom komunikacijom rješavate još jedan ključan problem, a to je onemogućavanje drugima da popunjavaju tzv. „informacijsku prazninu” netočnim ili, još gore, pogrešnim i lažnim izjavama.

#!trpst#trp-gettext data-trpgettextoriginal=7965#!trpen#Scroll to Top#!trpst#/trp-gettext#!trpen#