Važnost neverbalne komunikacije

Neverbalna komunikacija je jedan od najizazovnijih i najupečatljivijih aspekata javnog govora. Svaka neverbalna gesta, bez obzira koliko izgledala beznačajno, šalje signal Vašoj publici. To može uključivati kontakt očima, učestalost pogleda, treptaj, izraze lica, držanje tijela te još mnogo toga.

Struka neverbalnu komunikaciju najčešće dijeli na četiri velike kategorije:

  1. Vizualna neverbalna komunikacija – uključuje kineziku (proučavanje pokreta tijela), proksemiku (neverbalno upravljanje prostorom), kronemiku (neverbalno upravljanje vremenom) i haptiku (komunikacija dodirom)
  2. Audioneverbalna komunikacija – uključuje zvuk i parajezik (govor), tišinu i glazbu (bez riječi)
  3. Kombinirana audiovizualna komunikacija – uključuje djelatno-akcijski jezik i izričaj kulture (mimika, ples, …)
  4. Olfaktorna neverbalna komunikacija

Kada se koriste ispravno, neverbalni signali mogu povećati povjerenje, jasnoću i pojačati interes za Vašu prezentaciju ili nastup. Dijelovi neverbalne komunikacije s kojima se mogu stvoriti obrasci Vaše neverbalne komunikacije u javnom nastupu mogu se uvježbati. Za kontrolu neverbalne komunikacije u određenim situacijama (pogotovo onim stresnim) potreban je temeljit i pravilan trening koji je dio svakog treninga javnog i medijskog nastupa.

60% cjelokupne ljudske komunikacije je neverbalni govor tijela; 30% je Vaš ton, a to znači da 90% onoga što govorite ne izlazi iz Vaših usta.

 Alex “Hitch” Hitchens

Psiholog Albert Mehrabian u svojim istraživanjima komunikacije usmjerenih na važnost verbalnih i neverbalnih poruka u ljudskoj komunikaciji postavio je opće prihvaćene norme promišljanja o verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji. Njegove znanstvene studije pokazale su hijerarhiju važnosti u ljudskoj komunikaciji te su prikazane u Mehrabianovom komunikacijskom modelu:

Kako bi neverbalna komunikacija Vašeg nastupa bila što bolja, obratite pozornost na nekoliko savjeta:

1.) Nastupite snažno!

Imajte na umu da će Vaša ključna publika promatrati i analizirati Vaš izraz lica u trenutku kada Vas ugleda. Zbog toga je potrebno poslati odgovarajuće neverbalne poruke i prije službenog predstavljanja. Od trenutka stizanja na mjesto nastupa pokažite prirodan i iskren osmijeh te samopouzdanje uspravnim i otvorenim držanjem.

2.) Ostvarite kontakt!

Ljudi će Vas bolje zapamtiti ako se pri dolasku s njima rukujete. Tako ostvarujete prijateljski odnos s njima. Također, ako znate ime osobe s kojom se rukujete, obratite joj se imenom. Uspostavljanje odgovarajućeg fizičkog kontakta uz izgovaranje imena osobe moćna je kombinacija koja će Vam pomoći da brzo izgradite trajnu vezu s ljudima iz Vaše publike.

3.) „Protresite“ situaciju!

Tijekom nastupa usredotočite se neverbalnu komunikaciju publike. Promatranje reakcije ljudi u publici također je od iznimne važnosti. Obratite pažnju na govor tijela koju pokazuje Vaša publika. Ako primijetite da su ljudi prekrižili ruke ili noge počinjete gubiti njihovu pažnju, i to je znak da promijenite tijek Vašeg govora ili prezentacije.

4.) Pažljivo se povežite!

Uspostavite kontakt očima. Čest savjet stručnjaka za neverbalnu komunikaciju je da kontakt očima traje dovoljno dugo da uspijete razaznati koju boju očiju ima određena osoba s kojom uspostavljate kontakt. Kontakt očima produbljuje vezu s Vašom publikom.

Kod neverbalne komunikacije budite svjesni brojki, ali i činjenica:

  • Centar za kognitivno neurosnimanje pri Sveučilištu u Glasgowu proveo je istraživanje u kojem je otkriveno kako je mozgu potrebno samo 200 milisekundi da prikupi većinu potrebnih informacija iz izraza lica i odredi emocionalno stanje osobe.
  • Ako se rukujete s ljudima, dvostrukoje veća vjerojatnost da će Vas zapamtiti.
  • Prema istraživanjima koje je proveo Jerry Shuster, profesor na Sveučilištu političke komunikacije u Pittsburghu, 85% onoga što publika percipira temelji se na govoru tijela, načinu ponašanja i izrazima lica.
  • Prije javnog nastupa koristite Facial Feedback” hipotezu – vježbu mišića lica u kojoj horizontalno držite olovku među zubima kako bi izazvali grčenje mišića oko usta i očiju. Istraživanja potvrđuju kako ova vježba izaziva osjećaj sreće.
  • Uspostavljajte neposredan kontakt očima oko 60% vremena tijekom razgovora – više kada slušate, manje kada govorite. Tako ostavljate dojam da ste pažljivi, zainteresirani i informirani.
Scroll to Top