Pobijedite strah od javnog nastupa

Glossophobia, strah od javnog nastupa ili trema potpuno je prirodna. Pojavljuje se kada očekujete usmenu prezentaciju ili govor pred drugim ljudima, a najčešće ga prate fizičke i psihičke reakcije tijela karakteristične za stresne situacije – izlučivanje više adrenalina što uzrokuje drhtanje glasa, ruku i koljena, ubrzan rad srca, ubrzano disanje, znojenje, „petljanje jezika“, zaboravljanje, nepovezane misli i nejasno sročene rečenice.

Brojna istraživanja pokazala su da se strah od javnog govora nalazi pri samom vrhu popisa izvora najvećih strahova.  Najbolji način nošenja s tremom je preoblikovati negativne učinke u ono što stručnjaci nazivaju „pozitivnom tremom“ – umjesto da se koncentrirate na kontroliranje i prikrivanje znakova treme, preusmjerite energiju u entuzijazam, uzbuđenje i živahnost.

Postanite bolji govornik, ne samo zbog sebe i vlastitog napretka, već i zbog rasta i unapređenja Vašeg poslovanja.

Proces nošenja s tremom uključuje više faza: prihvatite situaciju i započnite s medijskim treningom; detaljno se pripremite za svaki planirani javni nastup, ali napravite i popis elemenata koje nastup treba sadržavati kako bi bio uspješan i u neplaniranoj situaciji; razmišljajte pozitivno; vizualizirajte svoje ciljeve i sebe kao uspješnog govornika; sjetite se da Vaše znakove treme najčešće ne vidi nitko osim Vas i nemojte očekivati savršenstvo – potpuno je prirodno izaći iz zacrtanih okvira nastupa (u granicama normale) i biti donekle spontan (ali primjeren situaciji) u izričaju.

Dalje u tekstu navest ćemo šest općenitih i razrađenih savjeta za pripremu kvalitetnog izlaganja:

1) Upoznajte svoju publiku

Prvo pravilo uspješnog javnog nastupa je upoznati publiku pred kojom govorite.

Upoznajte se s njihovim načinom poimanja informacija – svaka publika želi biti informirana na način koji im najviše odgovara.

Ako se Vaš javni nastup odvija pred novinarima i medijima, proučite što i kako mediji koji su usko vezani za Vašu industriju odabiru kao najrelevantnije teme i saznajte informacije o novinarima koji pokrivaju te teme.

Kontakt s medijima sastavni je dio poslovnog i javnog života. Novinarski je posao, bez obzira u kojoj vrsti medija rade, svakodnevno pronalaženje priča, ali i ljude koji mogu dati mišljenja, komentare, izjave i intervjue. Ako im pružite ono što žele čuti na dobrom ste putu ka izgradnji dugoročnih i kvalitetnih odnosa s medijima, koji Vama i Vašoj tvrtki osiguravaju bolju sliku u javnosti.

Kada nastupate imajte na umu kako su novinari profesionalci koji odrađuju svoj posao, a Vaša publika su Vaši kolege, suradnici i korisnici koji žele čuti što imate reći kako bi od Vas naučili nešto novo.

2) Pripremite se i budite svoji

Upoznajte i osjetite prostor u kojem ćete imati javni nastup. Pogledajte sjedeća mjesta, prošećite po pozornici, provjerite je li sve u redu s tehnikom kojom ćete se služiti tijekom izlaganja ili nastupa. Time ćete osigurati osjećaj udobnosti i opuštenosti. Tijekom nastupa ostanite svoji, ne naginjite prevelikoj teatralnosti, ne pretjerujte s korištenjem rekvizita te Vama i publici nepoznatih riječi i jezika.

3) Uspostavite vezu s publikom

Kako biste se dodatno opustili i Vi i Vaša publika, pokušajte uspostaviti vezu na osobnoj razini. To možete postići tako da podijelite zanimljive priče iz vlastita iskustva koje će dodatno angažirati publiku. Time stvarate emocionalnu povezanost između Vas i publike, no pripazite da ne prijeđete granicu dobrog ukusa.

4) Oduševite uvodnom riječi

Prvi dojam o govorniku publika stvara u roku od 7 do 20 sekundi. Upravo to vrijeme dovoljno je za Vašu uvodnu riječ kojom ćete oduševiti sve prisutne i pridobiti publiku na svoju stranu. Uvježbajte uvodnu riječ do savršenstva i pred ogledalom ako će Vam to olakšati vježbu. Jednom kada uspostavite vezu s publikom fiktivna barijera između govornika i publike nestaje, a Vaš nastup snažnije dotiče publiku.

5) Izbjegavajte riječi koje nisu prirodne u Vašem rječniku

Nemojte inzistirati na riječima koje ne koristite u svakodnevnom životu. U želji da stvore bolji dojam kod publike, govornici često posežu za riječima i terminima s kojima ni sami nisu upoznati te ih ne koriste u njihovom prirodnom okruženju. Stručni termini iskorišteni u krivom kontekstu ne sugeriraju stručnost – govorite jasnim i razumljivim jezikom koji publika razumije.

6) Uđite u ulogu pripovjedača

Snaga privlačenja pažnje i poticanja mašte je u priči. Tijekom nastupa stavite se u ulogu pripovjedača i ispričajte publici svoju priču. Pričanje priča u izlaganjima daje Vam priliku za nadahnuće i povezivanje sa svojom publikom. Time pronalazite dodirne točke i zajedničke interese Vas i publike te pružate publici uvide u to kako ste se suočili sa sličnim izazovima i kako ste ih nadvladali.

Scroll to Top