Četiri dimenzije pripreme
U većini slučajeva tvrtke ili organizacije upadnu u krizu zato što nisu dobro pripremljene za takve situacije. Kako do krize uopće ne bi došlo, od iznimne je važnosti pravilnom pripremom osigurati da već nastali incident ne preraste u krizu.
Steve Hather Group Chief Risk Officer u Coca-Cola Hellenic Bottling Company ističe četiri dimenzije pripreme na koje je potrebno obratiti pozornost:
- Perspective (Perspektiva) – sagledati situaciju iz pravilne i odgovarajuće perspektive
- Plan (Plan) – izraditi adekvatan plan
- People (Ljudi) – angažirati ljude koji će taj plan implementirati
- Practice (Vježba) – uvježbati plan kako bi stvorili samopouzdanje i povjerenje među zaposlenicima
PERSPECTIVE (Perspektiva)
Posjedovanje i implementacija najboljih sustava i metoda za prevenciju i sprječavanje kriza ne eliminira pojavu kriznih situacija. Bitno je razumjeti da pripremljenost može stvoriti osjećaj lažne sigurnosti i pojavu poricanja mogućnosti incidenta. Stoga je zadržavanje realne perspektive situacije vrlo bitno: svaka tvrtka mora biti svjesna mogućnosti pojave krize i zadržati pozornost, uz stalno unapređivanje i razvijanje već postavljenih sustava.
Svaka tvrtka trebala bi imati jasno definirane “okidače” koji svojom aktivacijom omogućuju da su pravi ljudi u pravom trenutku svjesni incidenta. Tako se primjenom odgovarajućih sredstava i stručnosti postiže brzo rješavanje problema.
Međutim, u krizi samo iznošenje činjenica, obrana procesa i ukazivanje na rezultate istraživanja nekada nije dovoljno. Vrlo je važno sagledati situaciju iz perspektive Vaših ključnih dionika u krizi. U tom trenutku potrebno je obratiti pozornost na njihove emocije, očekivanja i brige te pokazati suosjećanje prema njima i situaciji u kojoj se nalaze.
Kada incident preraste u krizu, treba imati na umu da standardne PR tehnike i alati u kriznim situacijama često ne funkcioniraju. PR funkcionira tako da nepovoljnu situaciju prikaže na najbolji način, kako bi problem zvučao bolje i prihvatljivije ključnoj javnosti. No, tehnike PR-a ne rješavaju sami problem i njegov izvor. Strategija upravljanja krizom uklanja problem te učinkovito komunicira njegovo rješenje.
PLAN
Postoje različite vrste planova koje možete integrirati u Vašu strategiju prevencije krize.
Ovisno o vrsti poslovanja najčešće se koriste:
- Plan to Respond to Incident (Plan reagiranja na incidente),
- Product Recall Plan (Plan povlačenja proizvoda),
- Crisis Management Plan (Plan upravljanja krizama),
- Crisis Prevention Plan (Plan prevencije kriza)
Plan reagiranja na incidente omogućuje da Vi i Vaš tim razmišljate i testirate kako ćete reagirati na incident kada dođe vrijeme.
Plan povlačenja proizvoda najčešće je u domeni Voditelja kvalitete koji sagledava samo tehničku stranu incidenta. Međutim, kada incident eskalira, cijela situacija prelazi u ruke tima za krizni menadžment. U tom trenutku aktivira se plan upravljanja krizama. Plan za prevenciju krize trebao bi biti usklađen s planom povlačenja proizvoda upravo kako bi se preveniralo razvoj krize.
Planovi su pisani vodiči koji će usmjeriti Vaš tim na ključna pitanja i omogućiti Vam brzo i prikladno reagiranje na smanjenje odjeka incidenta, dok radite na dobivanju potrebnih odgovora o incidentu ili krizi. Svi navedeni planovi sadrže smjernice i alate koji osiguravaju da tim postavlja prava pitanja pravim ljudima u pravo vrijeme, reagira brzo, ali promišljeno, u odlukama koje vode do ispravne akcije.
PEOPLE (Ljudi)
Svi planovi i strategije beznačajni su ako nemate perspektivne, sposobne, uvježbane i iskusne ljude koji će te planove i strategije učinkovito provesti u djelo.
Kako bi Vaši timovi i planovi zaista funkcionirali i bili učinkoviti, potrebno je provesti treninge koji nude više od sadržaja za čitanje. Planovi bi trebali voditi ljude kroz ključne procese– poput istrage, procjene, strategije i komunikacije, koji će spriječiti da incident preraste u krizu. Ključno je da Vaši zaposlenici razumiju procese i planove.
Uz dobar i kvalitetan trening zaposlenika i timova, uloga glavnog direktora pri izbijanju incidenta i krize od iznimne je važnosti. U kriznim situacijama, sve oči uprte su u glavnog direktora, njegove postupke i javne nastupe. Vrlo često se događa da nepripremljeni medijski i javni nastupi vodećih ljudi izazovu još veću štetu.
Brojne su sposobnosti koje vođe moraju posjedovati i pokazati u složenoj situaciji ili potencijalnoj krizi, a Steve Hather ističe:
- Ostati smiren i logički razmišljati
- Zauzeti širu perspektivu
- Učinkovito upravljati timovima
- Razvijati i kontinuirano revidirati strategije
- Učinkovito komunicirati
- Postupati odlučno
PRACTICE (Vježba)
Kako bi se spriječila svaka mogućnost nepripremljenosti timova u kriznoj situaciji, potrebno je provesti adekvatan trening popraćen realističnim simulacijama takvih situacija.
Svaki incident i svaka kriza su različiti, zbog čega Vaši timovi moraju biti spremni na različite vrste situacija. Uvježbavanjem različitih kriznih situacija Vaš tim dobiva na samopouzdanju te se upoznaje s procesima i planovima što znatno poboljšava Vašu reakciju i upravljanje krizama. Također, implementacijom posebno izrađenih alata koji se koriste tijekom treninga (a i kasnije tijekom stvarne krize), proces pravilnog vođenja tima i ponašanja zaposlenika tijekom krizne situacije maksimalno smanjuju vrijeme potrebno za reakciju, razvoj strategije i točnih koraka koji se trebaju poduzeti te razvoj poruka koje će se koristiti za eksternu komunikaciju krize.
ALATI UPRAVLJANJA INCIDENTIMA I PREVENCIJE KRIZE
Uz dimenzije pripreme i adekvatne treninge zaposlenika, postoje i specifični alati koji se koriste kao okviri za procjenu, analizu i identifikaciju sljedećih koraka u kriznim situacijama.
Kao glavne ističemo:
- Alat za analizu problema
- Alat za procjenu osjetljivosti tržišta
- Alat za mjerenje utjecaja incidenta ili krize
- Alat za posebno skrojene krizne komunikacije
Alat za analizu problema odgovara na niz pitanja koja vode do početne procjene ozbiljnosti problema i šanse za brzo prevladavanje problema, određuje prirodu problema iz vanjske perspektive, procijenjuje ozbiljnost, veličinu i hitnost problema, kao i koja su sredstva i tržišta uključena te pomaže odrediti najbolji mogući ishod situacije, kao i najgori mogući scenarij.
Alat za procjenu osjetljivosti tržišta u potpunosti uzeima u obzir lokalne uvjete, osjetljivosti, percepciju javnosti i svaki drugi relevantan pokazatelj koji bi mogao narasti u globalnu zabrinutost.
Alat za mjerenje utjecaja incidenta ili krize pomaže dubinski razumjeti kako incident utječe na sve relevantne dionike, dubinski razumjeti prvi korak u razvoju djelovanja i komunikacije s ciljem zadovoljenja potreba relevantnih dionika te omogućuje brzo i učinkovito zadovoljenje (emocionalnih i praktičnih) potreba dionika kako bi se uspostavila kontrola nad incidentom.
Alat za posebno skrojene krizne komunikacije, uz ostale materijale i integriranost s drugim komunikacijskim kampanjama i ostalim alatima, prate “kostur” pitanja: Što znamo? Kada trebamo komunicirati? Kome trebaju specifične testirane poruke? Gdje ćemo postaviti naše poruke? Kako ćemo izraditi komunikacijske materijale? Gdje ćemo distribuirati našu komunikaciju?