[SAŽETAK ISTRAŽIVANJA] Online kupovina u Hrvatskoj rasla za čak 15,5%!

Konzultantska i komunikacijska agencija EQUESTRIS u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka (HUB) u razdoblju od 19. do 21. studenog 2020. elektronskim je putem provela istraživanje o promjenama u online kupovini na kvotnom uzorku od 320 ispitanika u dobi od 18 do 60 godina, s ciljem dobivanja stavova i navika korištenja usluga korisnika online kupovine.

KRATKI PREGLED GLAVNIH UVIDA ISTRAŽIVANJA

Istraživanje je pokazalo da je čak 97% sudionika obavilo barem jednu kupovinu online, što je, u odnosu na prethodno istraživanje iz ožujka 2020., rast od čak od 15.5%! Podsjetimo, naše prethodno istraživanje navika u online kupovini koje smo proveli u suradnji s prvim poslovnim radijem PoslovniFM u ožujku 2020., pokazalo je da je prije pandemije  84% sudionika kupovalo online te tadašnje očekivanje da će u skorijoj budućnosti broj korisnika rasti 5-6%.

No višeslojni učinci pandemije donijeli su gotovo trostruko veći rast online kupovine, uz otprilike 350.000 novih korisnika i povećanje online kupovine od 15,5% u odnosu na razdoblje prije početka pandemije. Jedan od ključnih uvida na temelju dodatne analize sociodemografskih podataka, jest da takvom rastu pridonose sve dobne skupine, a posebice žene u dobi od 45 do 54 godina te muškarci u dobi od 18 do 24 godina.

Zanimljiv je podatak da 96% sudionika naglašava kako ima namjeru kupovati online i u skoroj budućnosti.

SOCIODEMOGRAFSKA SLIKA RASTA

Također, govore kako su se najveće promjene dogodile među muškarcima u dobi od 18 do 24 godine te među ženama u dobi od 45 do 49, kao i 50 do 54 godine. U ožujku 2020. 79% muškaraca u dobi od 18 do 24 godine imalo je namjeru online kupovine u budućnosti, dok sad, u studenom 2020., taj cjelokupni segment ima namjeru online kupovine u skorijoj budućnosti. Gotovo jednaki trend vidimo i u segmentu ženama od 45 do 49 godina (s 81% na 100%), a pomak je značajan i u segmentu žena od 50 do 54 godine (sa 73 na 92%).

Gotovo dvije trećine sudionika (njih 67%) izjavilo je kupuje više online u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Grupa koja posebno pridonosi ovom trendu su žene u dobi od 25 do 39 godina koje čine otprilike 21% ispitanika koji izjavljuju da kupuju više nego u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Najviše se kupuje u kategorijama odjeće (68% sudionika), informatičke opreme (59% sudionika) i modnih dodataka (54% sudionika), a kada promatramo po spolu, kod muškaraca najčešća kupovina informatičke opreme (79%), odjeće (55%) te bijele tehnike i kućanskih aparata (42%), a kod žena kupovina odjeće (76%), modnih dodataka (62%) te kozmetike (58%).

Važno je naglasiti kako je povratkom offline kupovine, u kategorijama hrane i prehrambenih proizvoda te proizvoda za čišćenje i osobnu higijenu primjetan povratak kupovine u razinama otprilike jednakima prije početka pandemije.

U odnosu na isto razdoblje prošle godine, čak 75% sudionika u dobi od 18 do 34 godine smatra da kupuju više online, s time da žene kupuju više od muškaraca, ponajviše u skupini od 25 do 39 godina.

KOLIKO ČESTO KUPUJU?

Na dnevnoj razini 3% sudionika kupuje online, na tjednoj 16%, 53% na mjesečnoj razini, a 26% na godišnjoj razini. Dakle, najčešće se kupuje na mjesečnoj razini (53%), a sociodemografske skupine koje kupuju češće od ostalih su visokoobrazovane osobe i osobe čiji mjesečni prihodi kućanstva prelaze 14 tisuća kuna.

ŠTO ĆE KUPOVATI ZA BLACK FRIDAY?

Rezultati su također pokazali i zanimljiv uvid u vidu kratkoročnih transakcijskih namjera vezanih za Black Friday. Čak tri četvrtine sudionika (75%) ima namjeru kupovine tijekom Black Friday-a. Općenito, kupci najviše namjeravaju kupovati odjeću (40%), informatičku opremu (35%) te obuću (28%).

Ako gledamo po spolu, 56% muškaraca planira kupovati informatičku opremu, dok 54% žena planira kupovati odjeću i modne dodatke.

GDJE ĆE SE KUPOVATI ONLINE I ŠTO UTJEČE NA ZADOVOLJSTVO ONLINE KUPOVINOM?

Prilikom analize elemenata zadovoljstva online shop-ova, korisnici su istaknuli da su  najviše zadovoljni praktičnošću (Net Score = 87.1), jednostavnošću (Net Score = 85.3) i širinom asortimana (Net Score = 83.2). U kombinaciji elemenata koji najviše utječu na zadovoljstvo online kupovine, najviše su zadovoljni cijenom, velikim izborom dostupnih proizvoda i opisom proizvoda.

Ako gledamo pojedinačne izdvojene dimenzije za odabir online shop-a najvažnija je kvaliteta (Net Score = 98.1), uvjeti dostave (Net Score = 95.4), preglednost sadržaja (Net Score = 95.1) i sigurnost dostave (Net Score = 94.7).

No, multivarijatnom analizom utvrđeno je da pobjednički online shop-a onaj koji najuspješnije sklapa kvalitetu proizvoda, mogućnosti plaćanja, dostupnost proizvoda i sigurnost dostave.

Također, podaci pokazuju da su ženama za odlučivanje značajno važnije usmene preporuke, recenzije, elementi dostave proizvoda, uvjeti povrata novca, mogućnosti plaćanja, širina asortimana i dostupnost proizvoda. 

Portali za online kupovinu putem kojih se planira kupovati u budućnosti su eKupi (57%), eBay (54%) te AliExpress (44%), koji su ujedno i najpopularniji portali takve namjene u svim dobnim skupinama, osim one od 55 do 60 godina, gdje na trećem mjestu po popularnosti AliExpress zamjenjuje Wish.